söndag 8 december 2013

YEEEEEES!

Dykarcertifikatet är i hamn efter en heldag på båten. Kon-Tiki (dykföretaget) ringde oss igår och sa att de hade platser kvar på utflykten idag så vi kunde följa med. Vi nappade såklart! ville ju åka ut och göra klart allting.

Så kl. 07.40 blev vi upphämtade och åkte till båten. Idag så dök vi med Joachim som var vår instruktör första gången så kul att avsluta ihop. Vi skulle göra 3 dyk totalt och dagen gick verkligen i ett med frukost, briefing, dyk, upp -> vattenpaus, i igen och dyk2 osv. Så det var inte mycket tid till enbart vila och chilla på båten. Men vad gör det när man fick dykcertet?

Vårt första dyk gjorde vi tillsammans med en annan grupp och eftersom det var en övning man endast kunde göra en och en så fick vänta på varandra uppe vid ytan ganska länge. Det är mer jobbigt att vara där faktiskt med alla vågor än att lugnt och stilla gå ner under ytan men det gick bra. Så vi gjorde många olika övningar som vi tidigare har gjort i pool t.ex. fylla mask med vatten och tömma, andas från kompis regulator, ta av och på viktbälte osv.

Dyk 2 var mer bara simma runt med endast några få övningar så vi fick mer tid att faktiskt kolla på fiskar och vi hade ett riktigt bra dyk. Vi såg både Nemo och havssköldpadda med mera. Kul! Det var dyket som kändes bäst när jag utvärderar dagen, hittade hyfsad balans. Vår instruktör verkade nöjd med både mig och Linn att vi inte är rädda i vattnet eller stressar. Men det som jag har svårt med är att liksom sväva som en astronaut (fast i vattnet;) utan att simma med benen och inte åka upp/ner. Det är lite svårt att förklara men det är sånt som kommer förhoppningsvis gå bättre ju fler dyk man gör och får mer erfarenhet :)

Sista dyket var runt lite grottor så det var lite läskigt, tycker inte om när det blir mörkt och du har nåt över dig men annars var det häftigt. Efter 20 min (då ett dyk räknas som ett dyk) skrev Jocke på sin lilla tavla "GRATTIS!" så vi visste på ca 11 meters djup att vi klarat certifikatet. Det var rätt skön känsla och ännu bättre när man kom upp till ytan! Wiho vi klarade det på ca 2 veckor så vi är nöjda. Nu är det bara att fortsätta dyka!

Jag var helt slut när jag kom hem ca. 18.30 men skypade med familjen länge. De var mitt i julstöket och skojretades lite med nybakta lussebullar och pepparkakor. Tack gulliga familj! <3

Nu ska jag sova och ladda för en ny jobbvecka som innehåller bland annat luciatåg. Det blir kul :)

Ha det fint! /Johanna

Jag har inte så mycket bilder från dagen men är kommer några:

Mina dykpolare Linn och Jocke :)
Vi hade faktiskt fint väder också, jag hoppas det
vänder nu efter en riktig regnig månad :)
Kon-Tiki STAFF

4 kommentarer:

  1. Vilken modig tjej du är! Själv trivs jag bäst ovanför vattenytan :). STORT GRATTIS till dig! / puss & kram från mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack mamsen! Vi ska nog ut och snorkla när ni kommer hit! ;) puss och kram från mig :)

      Radera
  2. B.R.A.V.O. Bravo, Bravo, Bravissimo! Bra, Bra, Bra! Vo, Vo, Vo! Vobra,Vobra, Oh vad bussvasst! :)

    En litet scoutrop här på bloggen för att hylla din fantastiska prestation! (Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel i denna ramsa...Man brukar ju inte skriva den direkt... ;)

    KRAM Linn

    SvaraRadera
    Svar
    1. T.A.C.K. TACK! (jag tror inte man kan stava fel på rop) och det har varit alldeles för lite scout på denna blogg så tur att vi kompenserar upp. Hoppas ert luciatåg gick fint i fredags! Stor kram!

      Radera